Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Sådan arbejder vi

Børnefællesskaber og pædagogisk læringsmiljø

Det er vigtigt for at børn og forældre oplever et pædagogisk læringsmiljø, der udover tryghed, trivsel fremstår tydeligt og hvor der foregår læring og dannelse.

Vi har organiseret børnene i 3 mindre børnefællesskaber, hvor planlagt indhold i de mindre læringsgrupper kan være til samling med rim/remser, dialogisk læsning og sange, samt lege/læring ved borde, på gulv via visuelle eller auditive og kinæstetiske tiltag.

En vekselvirkning mellem de mindre grupper (Basisgrupperne) og den store børnegruppe, giver børnene mulighed for at være en del af flere børnefællesskaber, der matcher mangfoldighed - hvor de voksne går foran og pirrer nysgerrighed, samt giver børnene forståelse for hvilke muligheder de fysiske læringsmiljøer kan - for derefter at træde til side og lade børnene "komme" til.

Med fokus på den aktuelle børnegruppe, vil der hele tiden ske ændringer/udvikling. Vi lytter til børnenes ønsker og gennem egne observationer, kan vi sammensætte to-tre-fire børn sammen i mindre legegrupper/børnefællesskaber til for eksempel lege med puder i kælderen. Ex bevidst gruppedeling og ex bordplan for at børnene skal opdage hinanden.

Ud over børnenes input til jævnlig justering af de fysiske læringsmiljøer, benytter vi observationer af børnenes leg og sociale samspil. Når vi oplever at et læringsmiljø ikke fungerer optimalt i forhold til børnegruppen, ændrer vi indretningen og aktivitetsmulighederne, så det fungerer bedre. Huset er indrettet med tydelige legestationer, med ex gulvtæpper, sofahjørne, afskærmning med reol, således de lægger op til forskellige læringsaktiviteter der favner/tilbyder leg og aktiviteter der inkludere alle 6 pædagogiske læreplans temaer, ex Kommunikations og sprog rum med spil, Kultur, æstetik og science-værksted til udfoldelse af kreativitet, Rum til konstruktion og lege med dyr/biler på gulv, Dukkekrogen til børnefællesskaber og social udvikling, Kælder og udendørs arealer til krop, sanser og bevægelses udfoldelsesmuligheder og science/natur–både indenfor og udenfor.