Differentieret forældresamarbejde

For os er det er vigtigt, at forældresamarbejdet sker gennem differentieret forældresamarbejde, hvor vi gennem forskellige tiltag, fremhæver forældrenes forskellige styrker og kompetencer. Vi er af den opfattelse at alle forældre har kvaliteter, de kan byde ind med. Det kan være både praktiske opgaver, ansøgninger til fonde, deltagelse i institutionsbestyrelsesarbejdet m.m. Vi opfordrer ofte forældrene til at være medspillere med små ”opgaver” hjemme og gerne være med til understøtning af de aktuelle læringsaktiviteter vi arbejder med i børnehaven.

Når vi ved et barn er indmeldt i Bh. Østergade, opfordres familien at komme på besøg og benytte vores legeplads i weekender, før startdato, som en blid overgangfør barnet reelt har givet slip på vuggestue/dagpleje. Vi velkommer besøg af dagpleje/vuggestuefør start i børnehaven.

Vi afholder overgangssamtaler, hvor vi lægger vægt på forældrenes fortælling om deres eget barn. Denne samtale følges op af en 3 mdrs. samtale og eller dialogmøder efter behov. Vi afstemmer med forældrene og vurderer individuelt omkring indkøring, hvornår barnet er klar til at de kan gå fra barnet de første dage.

Det pædagogiske personale inddrager forældrebestyrelsen omkring principper og hele forældregruppen inddrages ofte i konkrete aktiviteter, ex deltagelse i aktiviteter, som deres børn har vedtaget omkring indhold og afvikling af sommerfest, medspillere i udvikling af det udendørs læringsmiljø.

Der er løbende dialog med forældregruppen om nye tiltag i AULA og mundtligt.