Pædagogisk læreplan

Der er krav i dagtilbudsloven om, at alle institutioner skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring. Den indeholder det fælles pædagogiske grundlag, beskrivelse af seks læreplanstemaer og pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring. Den pædagogiske læreplanen skal evalueres mindst hvert andet år. Både den pædagogisk læreplan og evalueringen skal være offentlig tilgængelig.

Nøgleord i Østergades Styrkede Pædagogiske Læreplan

• Medindflydelse - medindflydelse giver kompetente børn.
  • Tydelig struktur - en tydelig struktur giver trygge børn.
  • Trygge børnefællesskaber - børnefællesskaber som skaber trygge og læringsstøttende rammer for børnene.

Børnesyn

Vi ser børnene som de er, kompetente individer, der er unikke og har værdi, præcis som de er. Alle børn har ret til at bliver set, hørt og føle sig betydningsfulde. Børnene skal mærke at de har medindflydelse på deres hverdag i børnehaven.

For at sikre, at hvert barn bliver set og hørt, er der tilknyttet to primære voksne til hvert barn. De har særlig blik for barnets nærmeste udviklingszone, og samarbejder med barnets forældre omkring dets udvikling. De voksne er medspillere i forhold til børnene, og er med til at udvide og understøtte børnenes perspektiv.

Krav til pædagogisk læreplan

Den pædagogiske læreplan indeholder:

• det fælles pædagogiske grundlag
  • beskrivelse af seks læreplanstemaer
  • pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring

Den pædagogiske læreplanen skal evalueres mindst hvert 2. år. Både den pædagogisk læreplan og evalueringen skal være offentlig tilgængelig. Hvis du er forælder i institutionen, kan du finde vores pædagogiske læreplan i fuld længde på Aula. Har du ikke adgang til institutionens Aula, kan du henvende dig til den pædagogiske leder Maria Beyer Ravn på mail: maria.beyer.ravn@aalborg.dk og få den tilsendt.